Friday, October 16, 2009

Latar Belakang Koperasi Shamelin Berhad

Koperasi Shamelin Berhad, atau lebih dikenali sebagai SHAMELIN, adalah sebuah koperasi berdaftar yang ditubuhkan pada 13 April 1971 dengan tujuan untuk meningkatkan kepetingan ekonomi anggota-anggotanya mengikut prinsip-prinsip koperasi.

Sehingga 31 Mac 2008, SHAMELIN telah mempunyai anggota seramai 22,504 orang dengan syer terkumpul sebanyak RM9,835,153.55.
intro_1
Sejak ditubuhkan SHAMELIN telah melalui beberapa pengelaman pahit getir dalam cubaan untuk mencari dan memantapkan aktiviti-aktiviti ekonomi yang boleh merealisasikan tujuan penubuhan.

Antara beberapa cubaan perniagaan yang ceburi yang paling menonjol pada tahun-tahun 70an ialah usaha untuk mengadakan rangkaian kedai runcit diseluruh negara, tetapi kurang berjaya.

Pada awal tahun 80an, SHAMELIN berjaya memperolehi sebidang tanah seluas 135 ekar di Cheras, Kuala Lumpur untuk dimajukan sebagai sebuah taman yang mengandungi bangunan-bangunan kediaman, perdagangan dan perkilangan, yang dikenali sebagai Taman Shamelin Perkasa. Kejayaan memperolehi tanah ini telah memberi peluang kepada SHAMELIN untuk melonjak jauh di dalam arus perdana kegiatan ekonomi negara ketika itu.

profile

0 comments: